Perkembangan
Institusi Pendidikan Islam di Malaysia
Perkembangan pendidikan Islam di Malaysia pada
asasnya bermula di dalam istana. Apabila raja Melayu yang terawal memeluk Islam
iaitu Sultan Melaka yang pertama, Parameswara atau nama Islamnya Iskandar Shah,
beliau telah menjemput ramai alim ulamak untuk mengajar Islam di istana.
Pengajaran ini turut diikuti para pembesar istana dan rakyat jelata yang telah
memeluk Islam. Kedudukan istana sebagai pusat pengajian dan penyebaran Islam
ini berterusan sehinggalah kedatangan penjajah Inggeris pada abad ke-18 Masihi.
Kemudian peranan ini diambil alih oleh Institusi Pondok. Institusi pondok ialah satu sistem pendidikan Islam tradisi di Tanah
Melayu. Ia merupakan institusi pengajian yang sangat popular di Tanah Melayu
dan Nusantara pada abad ke-19 dan awal abad ke-20. Antara sekolah pondok yang
terkenal ketika itu ialah Pondok Pasir Tumbuh di Kelantan, Pondok Lubuk Tapah,
Pasir Mas Kelantan dan Pondok Lanai di Baling Kedah. Para lulusan pondok keluar
sebagai individu penting yang mengetuai banyak institusi kemasyarakatan di
Tanah Melayu pada ketika itu seperti institusi masjid, pejabat serta jabatan
agama.
Bagaimanapun semenjak tahun 1970-an, kegemilangan
institusi pondok mulai pudar. Ia diambil alih oleh institusi madrasah atau
sekolah agama/Arab. Banyak institusi pondok telah ditukar kepada sistem sekolah
Arab. Namun begitu, ia juga menerima banyak mata pelajaran moden dengan sistem
kurikulum yang terancang. Malah sekolah-sekolah ini juga menerima sistem
penilaian peperiksaan yang dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia seperti
PMR, SPM dan STAM (Sijil Tinggi Agama Malaysia).
Dari segi kawalan dan pembiayaan, ada sekolah agama
Arab yang tidak dikawal oleh kurikulum pendidikan yang disediakan oleh
kerajaan. Dengan itu, mereka tidak diberi bantuan kewangan. Sekolah-sekolah
dalam kategori ini dikenali sebagai Sekolah Agama Rakyat (SAR). Sekolah ini
walaupun mempunyai sistem pengajian tertentu, menerima beberapa mata pelajaran
moden dalam kurikulumnya dan mengambil peperiksaan PMR, SPM dan STAM, namun
oleh kerana tidak mendapat mendapat bantuan kewangan maka kemudahan institusi
ini serba kekurangan.
Kategori kedua ialah sekolah agama Arab yang
mendapat bantuan penuh kerajaan dan diserap dalam sistem pendidikan nasional
sebagai rangkaian sekolah-sekolah kerajaan. Sekolah-sekolah ini mempunyai nasib
yang lebih baik dari segi infrastruktur, pemantauan dan kewangan. Selain itu,
kerajaan juga menambah sekolah-sekolah agama yang menjadikan mata pelajaran
agama dan bahasa Arab sebagai subjek teras. Sekolah-sekolah ini ditubuhkan pada
peringkat menengah yang dikenali sebagai Sekolah Menengah Kebangsaan Agama(SMKA). SMKA merujuk sekolah menengah berasrama penuh yang hanya mengambil
pelajar-pelajar cemerlang dalam peperiksaan UPSR dan PMR.
Pada peringkat pengajian tinggi pula terdapat banyak Institusi Pengajian Tinggi Islam yang telah ditubuhkan bagi menampung
pertumbuhan pelajar daripada aliran Arab ini. Antara institusi tersebut ialah
Universiti Islam Antarbangsa (UIAM), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA), Universiti Darul Iman (UDI),
INSYANIYYAH, Kolej Islam Yayasan Kelantan (KIYAS), Kolej Universiti Islam
Selangor (KUIS) dan lain-lain lagi. Selain mempunyai bidang pengkhususan
keagamaan seperti Syariah, Usuluddin, Dakwah, dan sebagainya, institusi ini
turut menawarkan pengajian akademik dan profesional yang lain seperti
perubatan, kejuruteraan, perakaunan, ekonomi, undang-undang dan lain-lain lagi.
Selain daripada institusi pengajian tinggi Islam
yang khusus, bidang pengajian Islam turut dimasukan dalam institusi awam lain
seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM),
Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Utara Malaysia (UUM) dan Universiti
Teknologi Malaysia (UTM). Dalam universitiuniversiti ini ditubuhkan fakulti
atau jabatan yang menjadikan subjek pengajian Islam sebagai kursus teras yang
ditawarkan sepanjang semester.
No comments:
Post a Comment